MotoBlog

Czujniki ciśnienia – Nie rezygnuj!

Zanim przejdę do meritum, które skłoniły mnie do spisania moich wniosków dotyczących czujników ciśnienia, w które zapewne wyposażony jest i Twój Ford, napiszę o nich w kilku zdaniach.

Czujniki ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System – System Monitorowania Ciśnienia w Oponie) – to niewielkie urządzenie montowane od wewnątrz do felgi, znajdujące się wewnątrz opony, odpowiedzialne za monitorowanie ciśnienia w kołach, które natychmiast wykrywa zbyt niskie ciśnienie i przekazuje informacje kierowcy na konsolę.

Są wersje czujników dla Fordów produkowanych w Europie o taktowaniu 433 mhz oraz dla aut produkowanych w USA i Kanadzie o taktowaniu 315 mhz.

Oryginalnie montowane są czujniki ciśnienia Ford FoMoCo.

Bardzo ważny jest początek numeru seryjnego czujnika, który znajduje się na jego froncie np.: „EV6T-1A180CD”, a końcówka numeru, czyli seria np.: CB, DC, CC, są ze sobą kompatybilne, więc nie ma to aż tak dużego znaczenia. Poniżej przedstawiam Wam wykaz dostępnych czujników ciśnienia z opisami modeli, do których pasują:


nr fabryczny: 8G92-1A189-KB
nr OE: 1757231

– Ford Mondeo IV (wszystkie typy)
roczniki od 19.03.2007 do 22.12.2014

– Ford S-Max I (wszystkie typy)
roczniki od 06.03.2006 do 08.04.2015

– Ford Galaxy III (wszystkie typy)
  roczniki od 06.03.2006 do 08.04.2015

zastępuje wcześniej stosowane:
1383844, 1436449, 1551251, 1708045, 1757231
6G92-1A159-BB, 6G92-1A189-AA, 6G92-1A189-AB, 8G92-1A189-KA.


nr fabryczny: EV6T-1A180-D
nr OE: 2562276

Ka+ 2016
 roczniki od 27.06.2016 ->

B-Max
roczniki od 02.06.2014->13.11.2017

C-Max / Grand C-Max
roczniki od 01.04.2014->

C-Max / Grand C-Max
roczniki od 13.04.2015->07.12.2019

Fiesta VI
  roczniki od 26.05.2014-> 12.08.2019

Fiesta VI ST/ST2
  roczniki od 17.11.2015➝ 2017

EcoSport I
  roczniki od 22.09.2014-> 2017

Focus III
roczniki od 01.04.2014-> 10.02.2020

Focus III (model 2014->), bez wersji sportowych ST, RS
  roczniki od 06.10.2014-> 10.02.2020

Focus ST III (model 2014->), wersje sportowe ST
  roczniki od 04.11.2015-> 10.02.2020

Focus RS III (model 2014->), wersje sportowe RS
  roczniki od 18.12.2015-> 10.02.2020

Mondeo V (model 2014->)
roczniki od 29.09.2014 do 02.10.2017

Kuga II (model 2012->)
roczniki od 01.04.2014-> 2020

Ranger (model 2011->)
roczniki od 14.05.2015-> 25.02.2019

Ranger (model 2019->)
pakiet I modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->

Transit/Tourneo Courier II
roczniki od 07.04.2014-> 

Transit/Tourneo Connect II
  roczniki od 30.09.2013-> 28.05.2018

zastępuje wcześniej stosowane:
2562276, 2318530, 2036832, 1862980, 1851089, 1882208,
EV6T-1A180-DE, EV6T-1A180-DD, EV6T-1A150-DC, EV6T-1A180-DB, EV6T-1A180-DA, EV6T-1A180-CB, EV6T-1A180-CA.


nr fabryczny: F2GT-1A180-DE
nr OE: 2559459

Fiesta VII
roczniki od 15.05.2017 ->

EcoSport II
roczniki od 06.11.2017 ->

Edge II
roczniki od 04.01.2016 ->

Focus IV
roczniki od 14.05.2018 ->

Galaxy IV
roczniki od 25.05.2015 ->

Kuga III
roczniki od 06.09.2021 – 16.05.2024

Mondeo V
roczniki od 02.10.2017 -> 10.11.2022

Mustang (częstotliwość 433 i 868 MHZ, EU)
roczniki od 30.03.2015 – 05.04.2023

Mustang (model 2024, EU)
roczniki od 22.05.2023 ->

Mustang Mach-E
roczniki od 26.102020 ->

Puma II 
roczniki od 24.01.2022 – 17.04.2024

Ranger (model 2019->)
pakiet II modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->

Ranger (model 2022->)
roczniki od 14.11.2022 ->

Raptor (model 2019->)
pakiet II modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->

Raptor (model 2022->)
roczniki od 04.07.2022 ->

S-Max II
roczniki od 25.05.2015 ->

Transit
roczniki od 20.05.2019 – 06.05.2024

Transit / Tourneo Connect
roczniki od 28.05.2018 ->

Transit / Tourneo Custom
roczniki od 14.10.2019 ->

Transit / Tourneo Courier
roczniki od 30.10.2023 ->

zastępuje wcześniej stosowane:
5285838, 5291382, 5277869, 5291383, 2036804, 2035171, 2318453, 
F2GT-1A180-CA, F2GT-1A180-CB, F2GT-1A180-DA, F2GT-1A180-DB, F2GT-1A180-DC, F2GT-1A180-CC, F2GT-1A180-DD, F2GT-1A150-CB, F2GZ1A189G


nr fabryczny: BB5T-1A180-BA
nr OE: 5091251

Transit
silnik: 2.2 TDCI
roczniki od 27.01.2014 do 20.05.2019

Transit
(TPMS H W/WBL/FULL ICM FUNCTION) do sprawdzenia
roczniki od 20.05.2019 ->

Transit / Tourneo Custom
  roczniki od 30.09.2013 do 20.05.2019


nr fabryczny: G1ET-1A180-DA
nr OE: 1936088

Fiesta ST /ST2
  roczniki od 26.05.2014 do 17.11.2015 

EcoSport
  roczniki od 07.10.2013 do 08.03.2016

Focus III ST (model 2014->)
  roczniki od 06.10.2014 do 04.01.2016 

Focus III RS (model 2014->)
  roczniki od 06.10.2014 do 10.02.2020

Transit/Tourneo Courier
roczniki od 07.04.2014 ->

Transit/Tourneo Connect 
roczniki od 30.09.2013 do 01.09.2014

numery zamienne:
5203971, 5320001, 1936088, 2658487, 
DR3V-1A180-DA, DR3V-1A180-DB, G1ET-1A180-DA, G1ET-1A180-DB, G1EZ1A189B


nr OE: 2197279
nr fabryczny: JX7T-1A180-DA / JX7Z1A189A

Ford Puma MK II 
  roczniki od 04.11.2019 do 25.02.2022

Ford Kuga MK III 
  roczniki od 07.01.2020 do 06.09.2021

Ford Explorer 
  roczniki od 06.05.2019 ->

Część zunifikowana: JX7T-1A180-CA


nr OE: 2560719
nr fabryczny: VWN3CA-1A180-AA

– Ford Transit / Tourneo Connect CFJ
rocznik od 21.02.2022 do 07.08.2023 


nr OE: 2759607
nr fabryczny: VWN3CA-1A180-BA

– Ford Transit / Tourneo Connect CFJ
rocznik od 07.08.2023 ->


nr OE: 2714346 
nr fabryczny: PR3T-1A180-CB

– Ford Kuga MK3 FL (nowy model CTD)
rocznik od 16.05.2024 ->

– Ford Mustang (nowy model CZJ)
rocznik od 22.05.2023 ->

– Ford Puma FL (nowy model CF7)
rocznik od 17.04.2024 ->

– Ford Transit (TTS)
rocznik od 06.05.2024 ->

– Ford Transit / Tourneo Custom (TTU)
rocznik od 24.08.2023 ->

– Ford Transit / Tourneo Courier (CHQ)
rocznik od 27.01.2025 ->


nr OE: 5766934
nr fabryczny: ML3T-1A180-DA / ML3Z1A189D

– Ford Bronco (model europejski 433 MHZ)
rocznik od 03.05.2021->


Jak widać, jest sporo rodzajów czujników, do różnych modeli, więc przed zakupem należy dobrać czujnik do roku i modelu Forda, aby uniknąć nieprzyjemności. Jeżeli chcesz mieć 100% pewność, zadzwoń do ASO i podaj VIN.

Nie zawsze, ale w większości, można je rozpoznać po rodzaju nadrukowanej figury na tylnej stronie TPMS. Są np.: „fale”, „trójkąty”, „koła”, jak i widoczne poniżej „kwadraty”:





Wracając do tematu przewodniego. Niniejszą wiadomość kieruję przede wszystkim do tych wszystkich osób, którzy przepinają czujniki ciśnienia na ABS i tym, którym szkoda 200 zł na komplet choćby używanych TPMS.

Nie tak dawno temu sytuacja dotyczyła bezpośrednio mnie, ale dziś, ta sytuacja się powtórzyła i przytrafiła się moim rodzicom, którzy są już w „dojrzałym” wieku. Mój tato, jako zawodowy, doświadczony kierowca zachował zimną krew i pokazał kunszt za kierownicą. Dziś na autostradzie, przy dużej prędkości, po najechaniu na cos, po krótkiej chwili wybuchła opona. Gdyby nie natychmiastowa informacja o spadku ciśnienia w kole na konsoli i szyba reakcja – gwałtowne hamowanie, skończyło by się totalną tragedią. Na szczęście udało się dohamować Focusa na tyle, że po wybuchu można było w miarę bezpiecznie shamować auto do jego zatrzymania. Drugi raz uratowały życie, pierwszym razem mnie, ta sama sytuacja, ta sama trasa, autostrada, a dziś przytrafiła się mojej rodzinie. Zachowanie zimnej krwi, a przede wszystkich gdyby nie natychmiastową informacja na konsoli, to najprawdopodobniej dziś nie było z Wami i mnie, ani moich rodziców – naszych klubowiczów.

Spotkałem się z tym osobiście, ale również nasi wspólni znajomi, klubowicze spotkali się z takimi sytuacjami, niejednokrotnie okazywało się, że przepisanie czytania ciśnienia w kołach z TPMS na ABS nie jest skuteczne w 100%. Słyszałem i o sytuacjach, w których auto jechało na kapciu i brak jakiejkolwiek informacji dla kierowcy.

Przestrzegam wszystkich! Nie warto dla paru złotych ryzykować zdrowia, życia swojego i bliskich. Czujniki przecież służą przez kilka długich lat. Jeżeli nie chcesz kupować nowych, kup komplet używanych!

Z tego miejsca życzę wszystkim bezpiecznej jazdy!

Dodaj komentarz