
Czujniki ciśnienia – Nie rezygnuj!
Zanim przejdę do meritum, które skłoniły mnie do spisania moich wniosków dotyczących czujników ciśnienia, w które zapewne wyposażony jest i Twój Ford, napiszę o nich w kilku zdaniach.
Czujniki ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System – System Monitorowania Ciśnienia w Oponie) – to niewielkie urządzenie montowane od wewnątrz do felgi, znajdujące się wewnątrz opony, odpowiedzialne za monitorowanie ciśnienia w kołach, które natychmiast wykrywa zbyt niskie ciśnienie i przekazuje informacje kierowcy na konsolę.
Są wersje czujników dla Fordów produkowanych w Europie o taktowaniu 433 mhz oraz dla aut produkowanych w USA i Kanadzie o taktowaniu 315 mhz.
Oryginalnie montowane są czujniki ciśnienia Ford FoMoCo.
Bardzo ważny jest początek numeru seryjnego czujnika, który znajduje się na jego froncie np.: „EV6T-1A180–CD”, a końcówka numeru, czyli seria np.: CB, DC, CC, są ze sobą kompatybilne, więc nie ma to aż tak dużego znaczenia. Poniżej przedstawiam Wam wykaz dostępnych czujników ciśnienia z opisami modeli, do których pasują:
nr fabryczny: 8G92-1A189-KB
nr OE: 1757231
– Ford Mondeo IV (wszystkie typy)
roczniki od 19.03.2007 do 22.12.2014
– Ford S-Max I (wszystkie typy)
roczniki od 06.03.2006 do 08.04.2015
– Ford Galaxy III (wszystkie typy)
roczniki od 06.03.2006 do 08.04.2015
zastępuje wcześniej stosowane:
1383844, 1436449, 1551251, 1708045, 1757231
6G92-1A159-BB, 6G92-1A189-AA, 6G92-1A189-AB, 8G92-1A189-KA.
nr fabryczny: EV6T-1A180-D
nr OE: 2562276
Ka+ 2016
roczniki od 27.06.2016 ->
B-Max
roczniki od 02.06.2014->13.11.2017
C-Max / Grand C-Max
roczniki od 01.04.2014->
C-Max / Grand C-Max
roczniki od 13.04.2015->07.12.2019
Fiesta VI
roczniki od 26.05.2014-> 12.08.2019
Fiesta VI ST/ST2
roczniki od 17.11.2015➝ 2017
EcoSport I
roczniki od 22.09.2014-> 2017
Focus III
roczniki od 01.04.2014-> 10.02.2020
Focus III (model 2014->), bez wersji sportowych ST, RS
roczniki od 06.10.2014-> 10.02.2020
Focus ST III (model 2014->), wersje sportowe ST
roczniki od 04.11.2015-> 10.02.2020
Focus RS III (model 2014->), wersje sportowe RS
roczniki od 18.12.2015-> 10.02.2020
Mondeo V (model 2014->)
roczniki od 29.09.2014 do 02.10.2017
Kuga II (model 2012->)
roczniki od 01.04.2014-> 2020
Ranger (model 2011->)
roczniki od 14.05.2015-> 25.02.2019
Ranger (model 2019->)
pakiet I modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->
Transit/Tourneo Courier II
roczniki od 07.04.2014->
Transit/Tourneo Connect II
roczniki od 30.09.2013-> 28.05.2018
zastępuje wcześniej stosowane:
2562276, 2318530, 2036832, 1862980, 1851089, 1882208,
EV6T-1A180-DE, EV6T-1A180-DD, EV6T-1A150-DC, EV6T-1A180-DB, EV6T-1A180-DA, EV6T-1A180-CB, EV6T-1A180-CA.
nr fabryczny: F2GT-1A180-DE
nr OE: 2559459
Fiesta VII
roczniki od 15.05.2017 ->
EcoSport II
roczniki od 06.11.2017 ->
Edge II
roczniki od 04.01.2016 ->
Focus IV
roczniki od 14.05.2018 ->
Galaxy IV
roczniki od 25.05.2015 ->
Kuga III
roczniki od 06.09.2021 – 16.05.2024
Mondeo V
roczniki od 02.10.2017 -> 10.11.2022
Mustang (częstotliwość 433 i 868 MHZ, EU)
roczniki od 30.03.2015 – 05.04.2023
Mustang (model 2024, EU)
roczniki od 22.05.2023 ->
Mustang Mach-E
roczniki od 26.102020 ->
Puma II
roczniki od 24.01.2022 – 17.04.2024
Ranger (model 2019->)
pakiet II modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->
Ranger (model 2022->)
roczniki od 14.11.2022 ->
Raptor (model 2019->)
pakiet II modernizacji układu elektrycznego
roczniki od 25.02.2019 ->
Raptor (model 2022->)
roczniki od 04.07.2022 ->
S-Max II
roczniki od 25.05.2015 ->
Transit
roczniki od 20.05.2019 – 06.05.2024
Transit / Tourneo Connect
roczniki od 28.05.2018 ->
Transit / Tourneo Custom
roczniki od 14.10.2019 ->
Transit / Tourneo Courier
roczniki od 30.10.2023 ->
zastępuje wcześniej stosowane:
5285838, 5291382, 5277869, 5291383, 2036804, 2035171, 2318453,
F2GT-1A180-CA, F2GT-1A180-CB, F2GT-1A180-DA, F2GT-1A180-DB, F2GT-1A180-DC, F2GT-1A180-CC, F2GT-1A180-DD, F2GT-1A150-CB, F2GZ1A189G
nr fabryczny: BB5T-1A180-BA
nr OE: 5091251
Transit
silnik: 2.2 TDCI
roczniki od 27.01.2014 do 20.05.2019
Transit
(TPMS H W/WBL/FULL ICM FUNCTION) do sprawdzenia
roczniki od 20.05.2019 ->
Transit / Tourneo Custom
roczniki od 30.09.2013 do 20.05.2019
nr fabryczny: G1ET-1A180-DA
nr OE: 1936088
Fiesta ST /ST2
roczniki od 26.05.2014 do 17.11.2015
EcoSport
roczniki od 07.10.2013 do 08.03.2016
Focus III ST (model 2014->)
roczniki od 06.10.2014 do 04.01.2016
Focus III RS (model 2014->)
roczniki od 06.10.2014 do 10.02.2020
Transit/Tourneo Courier
roczniki od 07.04.2014 ->
Transit/Tourneo Connect
roczniki od 30.09.2013 do 01.09.2014
numery zamienne:
5203971, 5320001, 1936088, 2658487,
DR3V-1A180-DA, DR3V-1A180-DB, G1ET-1A180-DA, G1ET-1A180-DB, G1EZ1A189B
nr OE: 2197279
nr fabryczny: JX7T-1A180-DA / JX7Z1A189A
Ford Puma MK II
roczniki od 04.11.2019 do 25.02.2022
Ford Kuga MK III
roczniki od 07.01.2020 do 06.09.2021
Ford Explorer
roczniki od 06.05.2019 ->
Część zunifikowana: JX7T-1A180-CA
nr OE: 2560719
nr fabryczny: VWN3CA-1A180-AA
– Ford Transit / Tourneo Connect CFJ
rocznik od 21.02.2022 do 07.08.2023
nr OE: 2759607
nr fabryczny: VWN3CA-1A180-BA
– Ford Transit / Tourneo Connect CFJ
rocznik od 07.08.2023 ->
nr OE: 2714346
nr fabryczny: PR3T-1A180-CB
– Ford Kuga MK3 FL (nowy model CTD)
rocznik od 16.05.2024 ->
– Ford Mustang (nowy model CZJ)
rocznik od 22.05.2023 ->
– Ford Puma FL (nowy model CF7)
rocznik od 17.04.2024 ->
– Ford Transit (TTS)
rocznik od 06.05.2024 ->
– Ford Transit / Tourneo Custom (TTU)
rocznik od 24.08.2023 ->
– Ford Transit / Tourneo Courier (CHQ)
rocznik od 27.01.2025 ->
nr OE: 5766934
nr fabryczny: ML3T-1A180-DA / ML3Z1A189D
– Ford Bronco (model europejski 433 MHZ)
rocznik od 03.05.2021->
Jak widać, jest sporo rodzajów czujników, do różnych modeli, więc przed zakupem należy dobrać czujnik do roku i modelu Forda, aby uniknąć nieprzyjemności. Jeżeli chcesz mieć 100% pewność, zadzwoń do ASO i podaj VIN.
Nie zawsze, ale w większości, można je rozpoznać po rodzaju nadrukowanej figury na tylnej stronie TPMS. Są np.: „fale”, „trójkąty”, „koła”, jak i widoczne poniżej „kwadraty”:


Wracając do tematu przewodniego. Niniejszą wiadomość kieruję przede wszystkim do tych wszystkich osób, którzy przepinają czujniki ciśnienia na ABS i tym, którym szkoda 200 zł na komplet choćby używanych TPMS.
Nie tak dawno temu sytuacja dotyczyła bezpośrednio mnie, ale dziś, ta sytuacja się powtórzyła i przytrafiła się moim rodzicom, którzy są już w „dojrzałym” wieku. Mój tato, jako zawodowy, doświadczony kierowca zachował zimną krew i pokazał kunszt za kierownicą. Dziś na autostradzie, przy dużej prędkości, po najechaniu na cos, po krótkiej chwili wybuchła opona. Gdyby nie natychmiastowa informacja o spadku ciśnienia w kole na konsoli i szyba reakcja – gwałtowne hamowanie, skończyło by się totalną tragedią. Na szczęście udało się dohamować Focusa na tyle, że po wybuchu można było w miarę bezpiecznie shamować auto do jego zatrzymania. Drugi raz uratowały życie, pierwszym razem mnie, ta sama sytuacja, ta sama trasa, autostrada, a dziś przytrafiła się mojej rodzinie. Zachowanie zimnej krwi, a przede wszystkich gdyby nie natychmiastową informacja na konsoli, to najprawdopodobniej dziś nie było z Wami i mnie, ani moich rodziców – naszych klubowiczów.
Spotkałem się z tym osobiście, ale również nasi wspólni znajomi, klubowicze spotkali się z takimi sytuacjami, niejednokrotnie okazywało się, że przepisanie czytania ciśnienia w kołach z TPMS na ABS nie jest skuteczne w 100%. Słyszałem i o sytuacjach, w których auto jechało na kapciu i brak jakiejkolwiek informacji dla kierowcy.
Przestrzegam wszystkich! Nie warto dla paru złotych ryzykować zdrowia, życia swojego i bliskich. Czujniki przecież służą przez kilka długich lat. Jeżeli nie chcesz kupować nowych, kup komplet używanych!
Z tego miejsca życzę wszystkim bezpiecznej jazdy!
