
Kopie felg Focus RS! Uwaga!
Co raz częściej w moich prywatnych skrzynkach odbiorczych pojawiają się pytania i prośby o radę w związku z pojawiającymi się co jakiś czas (co raz częściej) ogłoszeniami felg modelów RS. Jako pasjonat, miłośnik marki i pedant w tematyce felg, opiszę temat w kilku zdaniach poniżej „dla pokoleń”.
Pytania się powtarzają i najczęściej brzmią tak: „Jak to możliwe, że w ogłoszeniu z przesłanego linka, za komplet 4 sztuk chcą mniej, jak sam Ford za 1 sztukę?” Odpowiedź jest banalna. To kopie lub model wzorowany na oryginałach o innych parametrach.
Każda oryginalna sztuka kutej felgi Forda Focusa MK3 RS musi mieć wybitą pieczątkę na wewnętrznej stronie felgi. Na pieczątce widoczne są m.in: dane producenta, parametry felgi, numer seryjny, bez jakichkolwiek innych dodatkowych wybitych znaków, zwłaszcza na ramionach. Oryginalna kuta felga legitymuje się numerem seryjnym: G1EV-1007-C1A w 5×108, tylko w rozmiarze R19, o szerokości 8J, ET50 i produkowana była tylko i wyłącznie w czarnym półmacie.



Kopie kutych felg MK3 RS występują w R19 bez pieczątek o innym ET (spotkałem się z ET55), jak również występują ze znakami wybitymi na ramionach od wewnętrznej strony felgi. Niejednokrotnie spotkałem się również z powielonym wizualnie wzorem firmy RacingLine o parametrach R18, 5×108, ET45 i Fordowskim otworze centrującym 63.4 mm. Cena kompletu wynosi na dzień dzisiejszy około 2850 złotych brutto. Jedyną wizualną różnicą jest brak napisu „RS” znajdującego się na oryginalnej feldze na przeciwko otworu na wentyl.
Focus MK3 RS wyjeżdżał z fabryki na kutych oraz na magnezowych felgach – szprychach, w dwóch kolorach, srebrny i grafitowy. Oryginalne parametry szprych: 5×108, dla R18 o numerze seryjnym: G1EJ-1007-D1A, szerokość wynosi 7.5J, a dla R19 o numerze seryjnym: G1EJ-1007-A1C, szerokość wynosi 8J. W obu rozmiarach ET wynosi 50.



Dziś, tj. 23.04.2025 roku, sam się prawie „nadziałem” na niespotykaną przeze mnie dotąd kopię szprych MK3 RS. Śmiem twierdzić, że kopie zaleją nasz rynek. Model do złudzenia przypomina oryginał. Parametry również fordowskie i najprawdopodobniej produkowane w Turcji. Powyżej przedstawiłem Wam 1 wizualną różnicę.
Model oryginalnej felgi wieloramiennej Focusa MK2 RS charakteryzuje logo Ford na ramieniu felgi od wewnątrz. Model MK2 RS występował w dwóch rozmiarach: R18 (nie posiadam numeru seryjnego aktualnie, choć kilkukrotnie miałem je w rękach) z ET52.5 i szerokością 7.5J, a także w R19 o numerze seryjnym: 9M5J-10007-AB z ET60 i szerokością 8.5J. Model występował w trzech kolorach: biały, czarny, srebrny.




Kopie RS MK2 można rozpoznać jedynie po braku wygrawerowanego znaczka Ford na ramieniu od wewnątrz. Na rynku wtórnym dostępny jest również identyczny model w R18, bez wygrawerowanego loga Ford, znanej i cenionej firmy Borbet. To jednak dwa różne produkty.
Muszę podkreślić, że na naszym rynku co raz częściej widuję kopie, przed którymi tymi artykułami Was wszystkich przestrzegam!
Dziękuję Patrykowi Ptak za możliwość wykorzystania jego zdjęcia przepięknej zielonej „strzały” oraz Marcinowi Lis za jego zdjęcie pomarańczowego oczka w głowie. Oby do szybkiego zobaczenia!


Jeden komentarz
Pingback: