
Ford Transit SuperVAN
W świecie motoryzacji istnieją projekty, które wymykają się logice i zdrowemu rozsądkowi. Jednym z takich dzieł jest właśnie Ford SuperVan, czyli seria koncepcyjnych i wyczynowych pojazdów, które łączą w sobie wygląd dostawczaka Transita z osiągami rodem z torów wyścigowych. To nie tylko eksperyment inżynieryjny, ale też doskonały przykład motoryzacyjnego szaleństwa z przymrużeniem oka oraz nietuzinkowa forma promocji marki, dlatego też postanowiłem przedstawić historię jednego z najbardziej szalonych projektów Forda.
SuperVan 1 – 1971 – Narodziny legendy.
Pierwszy SuperVan powstał w 1971 roku i od razu przyciągnął uwagę całego świata. Ford postanowił połączyć karoserię Transita MK1 z podwoziem i silnikiem legendarnego Forda GT40 – zwycięzcy Le Mans. Dostawczak z centralnie umieszczonym silnikiem V8 o mocy 435 KM osiągał prędkość ponad 240 km/h. Pierwsze 100 km/h osiągał w 7 sekund. SuperVan 1 miał służyć jako narzędzie marketingowe, ale szybko stał się ikoną marki. Z uwagi na intensywne użytkowanie i drogie części zamienne z GT40 już po roku czasu został odstawiony. Szczątki Forda SuperVana 1 zostały odnalezione w 2024 roku przez Andy’ego Browne’a, byłego właściciela pojazdu z lat 70. Po zakończeniu kampanii promocyjnej przez Terry Drury Racing, czyli firmy, która podjęła się jego budowy, Browne sprzedał SuperVana, jednak w 1973 roku ponownie stał się jego właścicielem. Kilka lat później musiał się z nim rozstać, a pojazd zaginął. Po wielu latach Browne otrzymał informację o możliwym miejscu jego ukrycia. Po sprawdzeniu, rozpoznał go po charakterystycznych cechach, takich jak podwozie i fragmenty nadwozia. SuperVan 1 został odbudowany z użyciem oryginalnych części, zachowując układ silnika centralnego na podwoziu Cooper Monaco.
zdjęcia: topgear.com



SuperVan 2 – 1984 – Prędkość i nowoczesność.
W połowie lat 80 Ford powrócił do szalonego pomysłu, tym razem wykorzystując sylwetkę nowego Transita MK2. SuperVan 2 został zbudowany na bazie podwozia wyścigowego Forda C100 z włókna szklanego z serii Group C i napędzany był silnikiem Cosworth DFL V8 o pojemnośći 3,9 litra i mocy 590 KM przy 9500 obr./min. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, miał bardziej aerodynamiczne nadwozie z włókna szklanego i był jeszcze szybszy. To auto powstało po to, by promować nową generację Transita i zrobiło to w wielkim stylu. Zadebiutował w Donington Park podczas pierwszego Grand Prix Wielkiej Brytanii w wyścigach ciężarówek. Podczas testów osiągnął prędkość 280 km/h.
zdjęcia: capri.pl



SuperVan 3 – 1994 – Technologiczna bestia.
W 1994 roku pojawił się SuperVan 3 – jeszcze bardziej ekstremalny niż poprzednicy. Oparty na nadwoziu Transita MK3, ale napędzany 650-konnym silnikiem V8 Cosworth HB, używanym w Formule 1. Napędzał on niektóre samochody McLaren, którymi jeździł w 1993 roku Ayrton Senna. Auto osiągało prędkość ponad 300 km/h. Choć powstał z myślą o marketingu, pojazd był pełnoprawnym potworem torowym. W 2004 roku przeszedł modernizację i przez kilka lat pojawiał się na różnych eventach motoryzacyjnych.
zdjęcia: moto.co.pl



SuperVan 4 – 2022 – Era elektryczna.
W dobie elektromobilności Ford nie mógł pozostać w tyle. W 2022 roku zaprezentowano SuperVan 4, zbudowany na bazie elektrycznego E-Transita Custom. Tym razem inżynierowie poszli jeszcze dalej: cztery silniki elektryczne o łącznej mocy ponad 2000 KM, napęd na wszystkie koła i osiągi porównywalne z najszybszymi hipersamochodami. SuperVan 4 zadebiutował na Goodwood Festival of Speed, gdzie zachwycił publiczność swoją mocą, ciszą i futurystycznym designem.
zdjęcia: moto.co.pl




SuperVan 4.2 – 2023 – Zdobywca Pikes Peak.
Wersja 4.2 to specjalnie przystosowany SuperVan do udziału w słynnym wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb. Auto zostało poddane modyfikacjom aerodynamicznym i inżynieryjnym. Wyposażono go w trzy silniki elektryczne, które generują 2000 KM. Efekt? Osiąga prędkości przekraczające 300 km/h. Imponujący przejazd, który potwierdził, że dostawczak może być równie szybki, co bolid wyścigowy. 25.06.2023 roku, Ford SuperVan 4.2 wystartował w 101. wyścigu Pikes Peak International Hill Climb prowadzonym przez Romaina Dumasa, zajmując 1. miejsce w swojej klasie (Pikes Peak Open) i 2. w klasyfikacji generalnej z czasem 8:47,682.
zdjęcia: media.ford.com




Od żartu do legendy.
Historia Forda SuperVan to nie tylko pokaz możliwości inżynierii, ale także dowód na to, że nawet poważne marki mają czasem ochotę na odrobinę szaleństwa. Od GT40 z karoserią dostawczaka po elektrycznego potwora z 2000 KM – SuperVan to motoryzacyjna legenda, która pokazuje, że granice są po to, by je przekraczać.

