
Mustang GTD
GTD (GT Daytona) – To oznaczenie najmocniejszego, najszybszego i najbardziej zaawansowanego technologicznie modelu Mustanga w historii marki, który został od podstaw zbudowany, by wygrywać z najlepszymi. Został zaprojektowany i skonstruowany we współpracy z firmą Multimatic, która opracowała Mustanga GT3, Mustanga GT4 i Forda GT, który najbardziej kojarzony jest z czterokrotnym zwycięstwem w wyścigach Le Mans.
źródło zdjęć i filmów: Ford

„Skorzystaliśmy z wiedzy utalentowanych inżynierów i projektantów, a także niezwykle zdolnego kierowcy, które połączyliśmy z mocą, możliwościami rozwiązań technicznych i aerodynamiką Mustanga GTD. Nie możemy się doczekać, kiedy zrealizujemy zobowiązanie pokonania toru Mustangiem GTD w czasie poniżej 7 minut.” – Greg Goodall, główny inżynier programu Mustanga GTD.

Silnik V8 doładowany mechanicznie z podwójnym kolektorem dolotowych o pojemności 5.2 litra generuje 815 KM i 900 Nm momentu obrotowego, który w połączeniu z ośmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów pozwala uzyskać prędkość maksymalną wynoszącą 325 km/h. Silnik jest rozwinięciem poprzednich jednostek Mustanga. Korzysta jednak z układu smarowania z suchą miską olejową i „kręci się” aż do 7650 obrotów na minutę. Skrzynia biegów, do której moment obrotowy trafia z silnika, przekazywany jest poprzez karbonowy wał napędowy. Serce GTD ma także zmodyfikowane układy: dolotowy, wydechowy, a także tytanowy wydech.

„Od samego początku skupialiśmy się na tym, aby Mustang GTD był pierwszym w historii supersamochodem o światowej klasy osiągach i duszy Mustanga. Sercem GTD jest 5,2-litrowa jednostka V8 ze sprężarką mechaniczną, oferująca lepszy stosunek mocy do pojemności skokowej, niż silnik Porsche 911 GT3 RS.” – powiedział Goodall.

Pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego również zasługuje na ogromne uznanie. „To projekt nastawiony na aerodynamikę. Nasz zespół projektowy współpracował z ekipą projektantów Mustanga GT3 i działem odpowiadającym za aerodynamikę, przekazując rozwiązania z samochodu wyścigowego do zastosowania w modelu dopuszczonym na drogi i odwrotnie.” – powiedział Anthony Colard, kierownik do spraw projektowania Ford Performance.

GTD został wyposażony w system redukcji oporów powietrza, który jest w stanie zmieniać kąt tylnego spojlera oraz uruchamiać klapy pod przednią częścią nadwozia, będące nowością w sportach motorowych. To wszystko, wraz z obszerną osłoną aerodynamiczną podwozia, która również została wykonana z włókna węglowego, zapewniają równowagę aerodynamiczną. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach są również wykonane z włókna węglowego.

Zawieszenie w GTD ma zdecydowanie więcej wspólnego z zawieszeniem wyścigowym, aniżeli drogowym. Półaktywne zawieszenie w miejscu bagażnika może zmieniać zarówno charakterystykę sprężyn, jak i wysokość prześwitu o blisko 40 mm (w trybie Track), a rozstaw kół jest o prawie cztery cale (około 10 cm) szerszy niż w Mustangu GT.

Moc jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego z włókna węglowego, a rozkład masy między przednią i tylną osią wynosi niemal 50/50.
Przednia oś ubrana jest w opony o szerokości 325 milimetrów (tak szerokie, jak tylne opony Forda GT). Tylne opony o szerokości 345 milimetrów zakładane są na 20-calowe, kute felgi aluminiowe lub kute magnezowe felgi. Układ hamowania to masywne, węglowo-ceramiczne hamulce BremboTM. Zostały opracowane pod kątem odprowadzania temperatury, co przekłada się na skuteczniejsze i bardziej równomierne działanie w końcowym odcinku hamowania. Ciepło z tylnych hamulców odprowadzane jest dzięki kanałom chłodzącym, zamontowanym pod tylnym zawieszeniem.



„Podzespoły zostały dobrane i opracowane w taki sposób, aby uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń. Cel tego projektu był jasny – pojechać znacznie szybciej, niż udało się to komuś kiedykolwiek wcześniej, uzyskując na torze Nürburgring czas poniżej 7 minut. To czyni GTD najszybszym Mustangiem, dopuszczonym do ruchu ulicznego w historii Forda.” – powiedział Greg Goodall

Wnętrze GTD to najwyższa jakość. Wykorzystano zamsz, skórę i włókno węglowe. Zamontowano wyścigowe fotele RECARO®, a tylny rząd siedzeń został usunięty w celu redukcji masy i zyskania przestrzeni bagażowej. GTD będzie dostępny w wielu konfiguracjach kolorystycznych i kilku opcjonalnych pakietach zewnętrznych. Klient może wybrać dowolny kolor nadwozia, może dostarczyć dealerowi próbkę wybranego koloru. Taki zabieg daje przyszłym nabywcom możliwość jeszcze większego spersonalizowania auta i dostosowania go do swojego „ja”.

Oficjalny debiut nastąpił już w czerwcu podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Na europejskich drogach przejdzie jeszcze szereg testów celem uzyskania homologacji drogowej. Ich zwieńczeniem ma być pomiar czasu na Północnej Pętli Nürburgringu.


W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej złożono do tej pory 7500 wniosków wyrażających zainteresowanie nabyciem tego samochodu. Jak podaje Ford, 20 procent z nich złożyły osoby ze świata sportów motorowych. W Europie jeszcze nie uruchomiono listy zamówień, ale jej otwarcie przewidziano na czerwiec 2025.

Mustanga GTD wyceniano na około $USD 325.000. W porównaniu do ceny Forda Mustanga Dark Horse R, jest ponad dwa razy wyższa. Dark Horse R wyceniany jest na około $USD 145.000


Jeden komentarz
Pingback: